Problem och felavhjälpning

 

Problem och felavhjälpning

 

När ni får fel på basutbudet på kabel TV nätet så bör ni först göra en del egenkontroller innan ni kontaktar teknikgruppen. Läs nedan om några tips för felsökningen. Är felet på er fastighet får ni själva bekosta reparationen.

 

Om det fortfarande är fel kan ni kontakta BDTV support. Även då felet gäller Internet, Bredbandstelefoni eller betalkanaler kan ni även kontakta BDTV, maila support@bdtv.se eller ring 070-285 65 15 mellan 08.00-20.00 vardagar.

 

Några tips till er felsökning. Förutom störningar vid dåligt väder, regn och täta moln så listas här nedan dom vanligaste orsakerna till störningar som genereras hemma.

 

 

1 Ingen bild på någon kanal: 

-Har grannen (med i föreningen) samma bekymmer så ligger felet inte hemma hos er, felanmäl.

-Har det precis storstädats? Kontrollera så att antennkabeln inte har åkt ut ur uttaget.

-Är videon som sitter mellan TV och uttag strömlös? Prova annars att ansluta en antennkabel direkt från antennuttaget till TVn, helst med en annan antennkabel.

-Har det grävts i trädgården? den konstiga svarta roten kanske inte var någon rot. Tänk på att hålla koll på var kabeln går över tomten.

 

2 Ständiga störningar:

-Dåliga kablar med många skarvar är den vanligaste orsaken till brusig bild. Använd dubbelskärmad antenn-kabel med grov ledare i väggarna och rätt typ av förgreningsdosor. Använd dubbelskärmad fabriksgjord kabel för anslutningar av utrustningen och helt täta kontakter, ej hemmagjorda kontakter. 

 

3 Periodiska störningar:

- Elektrisk utrustning kan ofta störa bilden. Störningar som kommer oftare vintertid kommer kanske från elpannor, element etc.

- Trådlösa utrustningar som ligger nära antennkabeln och kompressorer i kyl frys är också vanliga störkällor. Försök lokalisera genom att stänga av misstänkt utrustning och åtgärda.